MOTORY

Motory

Všechny modely BMW ALPINA mají vyspělé moderní motory. Bez ohledu na to, zda je motor dieselový nebo benzínový, šesti-  nebo osmiválcový, vždycky zapůsobí vysokým výkonem a točivým momentem i výjimečnou účinností.

Společnost BMW, výrobce motorů par excellence, dodává základ ve formě vynikajících pohonných jednotek vybavených nejmodernějšími technickými zlepšeními, s velkým potenciálem výkonu a vlastnostmi umožňujícími snižování spotřeby paliva a emisí. Odborníci v továrně ALPINA využívají zkušeností a know-how nasbíraného za více než čtyřicet let vývoje pohonu vozidel a současně také svobody a pružnosti, kterou nabízí malosériová výroba, při vývoji výjimečných a vynikajících motorů pro širokou řadu modelů.

Jako výrobce exkluzivních automobilů má společnost ALPINA vlastní ultramoderní centrum pro vývoj a zkoušení a také velký tým vývojářů, inženýrů a specialistů. Proto se všechny motory a vlastně všechny komponenty hnacího ústrojí vyvíjejí a přísně zkoušejí, aby vyhověly nejtvrdším požadavkům, které jsou na ně kladeny, a aby podávaly v každé situaci výkon odpovídající veškerým jejich možnostem. Všechny motory samozřejmě odpovídají na celém světě nejnovějším a nejpřísnějším předpisům pro výfukové plyny a emise, ať už je to v Evropě, Japonsku nebo Kalifornii.

8válcový BITURBO benzínový (B7 BITURBO / B5 BITURBO)

Špičková technologie motorů BMW a rozsáhlé vývojové práce prováděné společností ALPINA umožňují zvýšení výkonu a točivého momentu motoru na zcela novou úroveň.

Nový 4,4litrový 8válcový motor s přeplňováním Bi-Turbo, přímým vstřikováním benzínu a technologií Valvetronic má působivý výkon 447 kW (608 k) mezi 5750 a 6250 ot/min, zatímco maximální točivý moment 800 Nm je k dispozici od 3000 ot/min.

Výkon tohoto vyspělého motoru se rozvíjí plynule a s působivou silou v celém rozsahu otáček za minutu. Vynikající odpověď na sešlápnutí plynu a vysoký točivý moment zajišťují, že se pokyny řidiče okamžitě převádějí na zrychlení pohybu vpřed dokonce i při nízké rychlosti motoru. Okouzlující nárůst výkonu automobilu se projevuje v každé situaci. Vedle hloubky odbornosti inženýrů společnosti ALPINA přispívá k výkonu motoru a jeho charakteristikám řada významných technických detailů – zvláště systém nasávání vzduchu, konfigurace mezichladiče a turbodmychadla a vysoký výkon chladicího systému.

Plnicí systém Bi-Turbo tvoří dvě speciálně vyvinutá turbodmychadla s twin-scroll turbínami a velkými koly kompresoru, umístěnými ve V 8válcového motoru. Tato konfigurace zajišťuje vysoce efektivní využití energie výfukového plynu i při nízkých rychlostech motoru, což má za následek rychlý nárůst síly, větší točivý moment při pomalých rychlostech motoru a výjimečnou celkovou odpověď motoru. Všechny komponenty systému nasávání vzduchu ALPINA – od tak zvaných přívodních vedení surového vzduchu až po pouzdra vzduchového filtru a potrubí pro přívod čistého vzduchu – jsou zkonstruovány s ohledem na maximální účinnost. Podobně využívá výkonný chladicí systém velkoobjemové chladiče a optimalizovaný systém chladicích trubek, navržený s ohledem na maximální průchodnost. Nepřímý systém mezichladiče plnicího vzduchu (vzduch/voda/vzduch) usnadňuje uplatnění krátkých cest při přívodu vzduchu – hlavní mezichladič plnicího vzduchu zásobuje dva velkoobjemové mezichladiče umístěné v blízkosti motoru. Spolu s dalšími externími chladiči systém zajišťuje termodynamickou stabilitu motoru V8 Bi-Turbo po celou dobu provozu, dokonce i při nejvyšším zatížení a vysokých okolních teplotách.

 

 

8válcový BITURBO benzínový (B6 BITURBO)

Výsledkem neustálého vývoje 4,4litrového 8válcového motoru V8 Bi-Turbo je řada zlepšení vedoucích k významnému zvýšení výkonu. Motor teď dosahuje výkonu 441 kW (600 k) při 6000 ot/min s maximálním točivým momentem 800 Nm mezi 3500 a 4500 ot/min.

Dvě současně pracující specificky konstruovaná turbodmychadla s velkým průměrem umožňují dosáhnout vysokého výkonu a točivého momentu ve velmi širokém rozpětí otáček za minutu, aniž by bylo nutné obětovat spontánní odpověď škrticí klapky při nízkých otáčkách. Vysoce výkonný systém nepřímého chlazení s mezichladiči a krátkým systémem pro přívod vzduchu tvoří velkoobjemový nízkoteplotní mezichladič a dva mezichladiče umístěné blízko motoru. Další olejové a vodní chladiče jsou umístěny bezprostředně za předním spojlerem a zajišťují celkovou termodynamickou účinnost motoru. Rozsáhlá optimalizace vedení pro přívod vzduchu a pouzdra vzduchového filtru vede k významnému snížení ztrát, což společně se zvýšením výkonu systému pro přívod paliva vedlo ke zvýšení výkonu o 41 kW (60 k) z dřívějších 540 k.

Speciální písty MAHLE uvnitř válců jsou navržené tak, aby vydržely vysoké teploty a tlaky spojené s přeplňováním pod tlakem až 1,4 baru a nominálním kompresním poměrem motoru 10,0:1. Přes působivé charakteristiky výkonu a vysoký specifický výkon je možné dosáhnout příznivé spotřeby při dlouhých cestách – kombinovaná spotřeba podle normy ECE činí u jednotlivých modelů 9,4 až 10,4 l/100 km a emise CO2 219 až 242 g/km.

 

 

6válcový BITURBO benzínový

Šestiválcový řadově uspořádaný motor o objemu 2979 cm3 s přímým vstřikováním a přeplňováním Bi-Turbo dosahuje působivého výkonu 324 kW (440 k) mezi 5500 a 6250 ot/min a maximálního točivého momentu 660 Nm při 3000–4500 ot/min. Tato obrovská síla ve spojení s výborně sladěnou osmirychlostní sportovní automatickou převodovkou zajišťuje za všech okolností okamžitou a snadnou odpověď motoru, což je důležitou součástí typického zážitku z řízení vozu ALPINA. Předpokladem toho je koncept zdvojeného turbodmychadla. Přináší výhodu rychlé odpovědi díky nízké setrvačnosti těchto turbodmychadel (v porovnání s jedním velkým turbodmychadlem) a současně umožňuje potřebný průchod vzduchu k dosažení maximálního výkonu. Reakce motoru a výkonnost se ještě dále vylepšují elektronicky ovládaným systémem by-pass ventilu. Speciálně navržená indukční vedení bez klapek vedou vzduch s minimálními ztrátami od nasátí prostřednictvím pouzdra vzduchového filtru k turbodmychadlům. Optimální využití potenciálu výkonu zajišťuje vysoce výkonné chlazení s velkoobjemovým mezichladičem a hliníkovými skříněmi s optimalizovaným průtokem. Specifické svíčky NGK a kovaná ocelová kliková hřídel patří mezi vnitřní vylepšení motoru uvnitř speciálně vytvořené hliníkové skříně klikové hřídele. Kombinovaná spotřeba motoru vybaveného funkcí Auto Start Stop a plně variabilním načasováním ventilů odpovídá u jednotlivých modelů normě ECE 7,9 až 8,4 l/100 km a emisím 180 až 192 g CO2 na 1 km.

 

 

6válcový Diesel (D5 S)

Nové BMW ALPINA D5 S (S znamená „sportovní diesel“) má dosud nejvýkonnější dieselový pohon, jakým kdy byl automobil BMW vybaven. Třílitrový řadový šestiválec se třemi turbodmychadly a vysokotlakým vstřikováním common rail má působivý výkon 285 kW (388 k) v oblasti otáček mezi 4 000 a 5 000 ot/min. Maximální točivý moment 800 nM je k dispozici v oblasti mezi 1 750 a 2 650 ot/min.

Permanentní dvoustupňový systém plnění se třemi turbodmychadly zajišťuje pohotovou reakci na stisknutí pedálu plynu a dynamické zvyšování výkonu a zároveň maximální výkon. Systém má dva vysokotlaké stupně s proměnlivou geometrií turbíny a jeden nízkotlaký stupeň.

Výkon se zvyšuje plynule, bez námahy a na dieselový motor neobvykle dynamicky v celém rozsahu otáček. Částečně to umožňuje optimalizovaný přívod vzduchu se vzduchovými filtry snižujícími ztráty tlaku v celém systému. Motor tak může „volně dýchat“ a dosahovat vysokých otáček.

Vyšší výkon vyžaduje více chlazení. Vysoce výkonná chladicí jednotka nového BMW ALPINA D5 S je zkonstruovaná pro maximální účinnost. Velkoobjemové chladiče a optimalizované hadice pro chladicí kapalinu umožňují vysoký průtok. Nepřímé uspořádání mezichladiče zajišťuje sání vzduchu na krátké vzdálenosti. Primární chladič vzduch-voda umístěný před motorem napájí velkoobjemový mezichladič voda-vzduch. Další tři externí chladiče a chladič převodového oleje zaručují i při nejvyšším zatížení termodynamickou stabilitu.

Spotřeba paliva v kombinovaném cyklu měřená podle norem ECE činí 6,6 l/100 km a emise 174 g CO2/km. Nové BMW ALPINA D S je homologované podle nejnovější emisní normy Euro 6c. 

6válcový BITURBO Diesel (D3 BITURBO / D4 BITURBO / XD3 BITURBO)

Třílitrový 6válcový dieselový motor Bi-Turbo určuje standardy z hlediska výkonu, točivého momentu a účinnosti. Vynikající základní motor od BMW je plně konstruován z lehkého hliníku a má systém přímého vstřikování paliva common rail nejnovější generace i dvojstupňové turbodmychadlo s proměnlivou geometrií turbíny. Účinná optimalizace ztrát tlaku a speciální přívodní vedení vzduchu využívají veškeré možnosti motoru a zajišťují významné zvýšení výkonu motoru i vylepšení jeho charakteristik.
Rovněž využitím dosažitelného zvýšení výkonu a tlaku vstřikování se dosahuje maximálního výkonu 257 kW (350 k) při 4000 ot/min a působivého točivého momentu 700 Nm mezi 1500 a 3000 otáčkami.

Na výkon motorů s turbodmychadlem má významný vliv propustnost chladicího systému. Plný výkon i při nejvyšší termodynamické zátěži zajišťuje vysoce výkonný chladicí systém s velkoobjemovým mezichladičem s optimalizovanými vstupními a výstupními porty i dva chladiče umístěné pro maximální účinnost před blatníky. Přes působivé charakteristiky výkonu a vysoký specifický výkon je tato pohonná jednotka také extrémně hospodárná. Bez viditelného úsilí dosahuje při dlouhých jízdách nízké kombinované spotřeby v rozmezí podle normy ECE u jednotlivých modelů pouze 5,3 až 6,6 l/100 km a emisí CO2 139 až 174 g/km.