Cesta k výborným výsledkům
Tradice a povědomí o našich kořenech jsou pro nás důležité. Vydejte se s námi do minulosti a ponořte se do historie společnosti ALPINA. Zjistěte podrobné informace o společnosti ALPINA, o nejvýznamnějších rysech jejích automobilů a o jejích výsledcích v oblasti automobilových soutěží.

2020Rozšířená modelová řada
Nikdy dříve neuvedla společnost ALPINA tolik nových modelů během jediného roku. Modelová řada nyní sahá od nové generace vznětových vozidel BMW ALPINA D3 S s inovativní technologií BMW mild hybrid až po velké, výkonné vozy SAV BMW ALPINA XB7.

2019 YOUNGER. GREATER. STRONGER.
Zcela nový vůz BMW ALPINA B3.
Na frankfurtském a tokijském autosalonu představuje ALPINA novou generaci modelu: Nejvýkonnější BMW ALPINA B3 všech dob.

2018Nové modely XD3 a XD4 společnosti ALPINA
Společně s novým modelem BMW ALPINA XD3 přibývá do modelové řady také SUV Coupé: BMW ALPINA XD4. Oba modely jsou poháněny ultramoderním šestiválcovým řadovým motorem se čtyřnásobným turbodmychadlem. Budou mít premiéru na ženevském autosalonu.
BMW ALPINA B4 S EDITION 99
Oznámení modelu BMW ALPINA B4 S EDITION 99 typu kupé a kabriolet v limitované sérii 99 vozů bylo přijato s nadšením. Sportovní, dynamické modely se dokonale snoubí s tradicí speciálních modelů ALPINA.
BMW ALPINA B7 CANADA EDITION
Na kanadský trh byl uveden speciální model BMW ALPINA B7 v limitované sérii 21 vozů; sedm vozů v každé ze tří nabízených barev – ledově šedá, ledově černá a safírově černá metalíza.

2017Nové modely řady 5 od společnosti ALPINA
Ženevský autosalon byl svědkem představení zcela nového vozu BMW ALPINA B5 Bi-Turbo, poprvé s pohonem všech čtyř kol a řízením zadních kol ve standardní výbavě! V modelu Touring je k dispozici také výkonný 4,4l motor V8, a jde tedy o jediný vůz kombi značky BMW s osmiválcovým motorem! Zcela nový automobil BMW ALPINA D5 S s ekvivalentní vznětovou verzí motoru byl představen o pár měsíců později (v září 2017) na frankfurtském autosalonu.
Nový importér v Polsku
Skupina Auto Fus se stává oficiálním dovozcem vozů ALPINA pro Polsko. Další důležitý milník v rozšiřování sítě autorizovaného dealera vozů ALPINA po celé Evropě.

2016BMW ALPINA B7 Bi-Turbo prodloužená verze
Nové BMW ALPINA B7 Bi-Turbo bylo představeno na ženevském autosalonu. V nové luxusní, prodloužené verzi vlajkové lodi je, v Alpině poprvé, k dispozici integrální aktivní řízení, což v kombinaci s výkonným hnacím ústrojím a pohonem všech kol zaručuje mimořádné jízdní výkony a velmi přesnou a hbitou (agilní) ovladatelnost.
Nový partner v Číně a Austrálii
ALPINA rozšiřuje své obchodní operace na nové trhy a začínají obchody v Číně a Austrálii.

201550. výročí firmy
V roce 2015 slaví ALPINA 50. výročí svého založení a této příležitosti využívá k představení vozů EDITION 50. Zvláštní edice značky ALPINA jsou vysoce vyhledávané a na základě této tradice bylo vytvořeno 50 exkluzivních mistrovských kousků na základě BMW řady 5 a řady 6. Vozy EDITION 50 v sobě jedinečným způsobem spojují dřívější a současné hodnoty společnosti ALPINA.

2014Rekordní prodeje
Poprvé v historii dodala společnost ALPINA prodejcům na celém světě v jednom roce více než 1 700 vozů. K tomuto úspěchu přispělo nejširší portfolio produktů v dějinách společnosti.
Nejdůležitějším trhem je s téměř 600 nově zaregistrovanými automobily BMW ALPINA Německo, těsně za ním následují USA a Japonsko – v každé z těchto zemí bylo zákazníkům předáno okolo 400 vozů.
Automobily BMW ALPINA postavené na základě BMW řady 3 a BMW řady 4 tvoří téměř 50 procent celkové výroby.

2013První SUV
Poprvé v historii společnosti vyjíždí z Buchloe první SUV značky ALPINA.
Model BMW ALPINA XD3 se stal velkou překvapivou hvězdnou při úspěšném představení na Autosalonu v Ženevě.

2012Severní Amerika
Spojené státy americké a do jisté míry i Kanada se stávají pro společnost ALPINA velmi důležitým trhem: v roce 2012 bylo do uvedených zemí dodáno 419 automobilů BMW ALPINA B7.

2011Závody ADAC GT MASTERS
Návrat do mezinárodního motoristického sportu vyvrcholil vítězstvím značky ALPINA v německém seriálu GT v roce 2011. Bývalý pilot DTM Alexandros Margaritis a eso GT Dino Lunardi vybojovali vítězství v soutěži jezdců ve velmi náročném mistrovství ADAC GT s vozem BMW ALPINA B6 GT3 Evo, jehož motor, aerodynamika, podvozek a převodovka prošly během zimy rozsáhlým vývojem. Společnost ALPINA představuje na oslavu tohoto úspěšného roku v motoristickém sportu omezenou edici modelu B3 GT3 postaveného na základě vozu BMW ALPINA B3 S Bi-Turbo na výstavě Tokyo Motor Show.

2010První ALPINA diesel v Japonsku
Po více než 30 letech přítomnosti v Japonsku uvádí společnost ALPINA na tamější trh první diesel ALPINA (a také první diesel BMW) – BMW ALPINA D3 Bi-Turbo. Je to pozoruhodný úspěch, protože japonský trh do té doby neznal dieselové osobní automobily a homologace požadovala ultra-nízké emisní standardy.

2009Motoristický sport
Společnost ALPINA slaví návrat do motoristického sportu po 20 letech. Model BMW ALPINA B6 GT3 se postavil na start Mistrovství Evropy FIA GT3, mladého závodního seriálu slavných sportovních vozů od dvanácti výrobců, mezi něž patří Aston Martin, Ferrari, Lamborghini a Porsche.
Společnost ALPINA vyvinula čistokrevný závodní vůz speciálně pro kategorii GT3 na základě BMW řady 6. Model B6 GT3, který je k dispozici zákazníkům, sběratelům a závodním týmům, je možné vidět v závodech Mistrovství Evropy FIA GT3, v seriálu ADAC GT MASTERS a při dalších vytrvalostních závodech na dlouhé trati. Ve vozech B6 GT3 slavilo hned na začátku této sezóny úspěch mnoho pilotů, například Andreas Wirth, Jens Klingmann, Claudia Hürtgenová, Csaba Walter, Chris Mamerow a Maxime Martin.

2008Nové technické, zkušební a vývojové centrum
Společnost ALPINA stále rozšiřuje své technické znalosti a zkušenosti. Výstavba nového technického, zkušebního a vývojového centra představuje největší rozšíření v historii společnosti. Toto nové centrum umožní společnosti ALPINA uvádět na trh nové produkty rychleji a zároveň stále zlepšovat řadu výrobků ALPINA.

2007BMW ALPINA B3 Bi-Turbo
Úspěchy modelů řady 3 ve společnosti ALPINA pokračují třílitrovým šestiválcem B3 Bi-Turbo, ve kterém se okouzlujícím způsobem spojuje krása designu a technologie. Úspěšnou jízdu, která pokračuje dodnes, zahájil legendární model BMW ALPINA B6 2,8 již v roce 1978 a od uvedeného roku bylo na základě BMW řady 3 postaveno téměř 6 000 automobilů. Nástupci modelu B6 2,8 byli vždy vedoucími ve své třídě.

2005BMW ALPINA B5
Přeplňovaný 4,4litrový motor ALPINA V8 je nyní k dispozici v řadě 5. Mnoho příznivců značky ALPINA považuje model BMW ALPINA B5 za skutečného nástupce legendárního modelu B10 Bi-Turbo. Mimořádný výkon řadí model B5 mezi nejznámější sportovní vozy na světě.

2003Radiální kompresor
V modelu BMW ALPINA B7 použila společnost ALPINA nový koncept motoru – mechanicky řízený radiální kompresor. Vůbec poprvé spojuje plnění se systémem VALVETRONIC (s proměnným zdvihem ventilů) a dosahuje tak u tohoto automobilu s výkonem 500 koní velmi nízké spotřeby.

2002BMW ALPINA Roadster V8
Na základě modelu BMW Z8 staví společnost ALPINA pro přátele luxusní a pohodlné „jízdy s větrem ve vlasech“ model BMW ALPINA ROADSTER V8 s technologií SWITCH-TRONIC. Tento exkluzivní model, kterého se vyrobilo na celém světě jen 555 kusů, uvádí značku ALPINA oficiálně na severoamerický trh.

1999BMW ALPINA D10 Bi-Turbo
Začíná nová éra. Společnost ALPINA představuje poprvé ve své 35leté historii na ženevském Autosalonu dieselový automobil – BMW ALPINA D10 BITURBO, nevýkonnější dieselový sedan na světě. Technický vývoj tohoto superdieselu je společným projektem BMW a ALPINA.

1995SUPERCAT (superkatalyzátor)
V modelu BMW ALPINA B12 5.7 E-KAT použila společnost ALPINA jako první výrobce automobilů na světě standardně v sériové výrobě elektricky vyhřívaný kovový katalyzátor, nazvaný SUPERCAT. Společný projekt se společnostmi BMW a EMITEC představuje použití zcela nové technologie ke snižování emisí. Hodnoty HC (nespálených uhlovodíků), NOx (oxidů dusíku) a oxidu uhelnatého jsou nižší než hodnoty uvedené v evropské normě z roku 1996 o 80 %.

1993SWITCH-TRONIC
ALPINA SWITCH-TRONIC přináší nový sportovní rozměr jízdy s automatickou převodovkou. Kombinace manuální volby rychlosti a tradičního snadného řízení vozů s automatickou převodovkou přesvědčuje mnohé řidiče zvyklé na řadicí páku, aby přešli na tento moderní automatizovaný systém. Jedním z výhod systému SWITCH-TRONIC společnosti ALPINA je schopnost řadit rychlosti pomocí tlačítek na zadní straně volantu – podobně jako používají poloautomatické převodovky závodní jezdci Formule 1.

1992SHIFT-TRONIC
V modelu BMW ALPINA B12 5,7 Coupé použila ALPINA jako první výrobce automobilů na světě systém elektronického ovládání spojky nazvaný ALPINA SHIFT-TRONIC. Vzhledem k nové dynamice jízdy s šestistupňovou převodovkou je snadné vzdát se používání pedálu spojky.

1990120 zaměstnanců
ALPINA roste. Počet jejích zaměstnanců se zvýšil na 120 a bylo nutné postavit novou, velkorysou budovu pro administrativu a výrobu.

1989BMW ALPINA B10 Bi-Turbo
Významným okamžikem bylo představení vozu BMW ALPINA B10 Bi-Turbo. Známý novinář a automobilový závodník Paul Frère napsal o tomto vozu do časopisu Road & Track: „Pro mě je tohle skutečné auto... Myslím, že je to nejlepší čtyřdveřový vůz na světě.“

1988Konec se závodní činností
Z kapacitních důvodů je třeba stanovit priority. Bylo rozhodnuto ve prospěch vývoje a výroby nových automobilů BMW ALPINA. Společnost ALPINA se proto na konci sezóny stahuje z oblasti závodění.

1987Závody DTM
Německé mistrovství cestovních vozů (DTM) se těší velkému zájmu veřejnosti částečně i díky novým pravidlům, na jejichž zrodu se podílel také Burkard Bovensiepen. Ellen Lohrová, Andy Bovensiepen, Fabien Giroix, Peter Oberndorfer a Christian Danner ve voze BMW ALPINA M3 Gruppe A několikrát zvítězili a dosáhli i mnoha dalších dobrých umístění. Společnost ALPINA je rovněž průkopníkem v oblasti šetrnosti závodních vozů k životnímu prostředí – kovový katalyzátor byl poprvé použit v modelu BMW ALPINA M3 Gruppe A a potom se stal standardním vybavením všech závodních vozů v DTM.

1985Kovové katalyzátory
ALPINA přestavuje svou celou výrobu na motory s katalyzátory. Jedinečné na tom je, že místo aby instalovala častěji používané keramické katalyzátory, které jsou standardem v automobilovém průmyslu, používá jako první výrobce výhradně kovové katalyzátory s technologií EMITEC. Tento koncept se začne uplatňovat u ostatních technicky vyspělých automobilů teprve o několik let později.

1983ALPINA zapsána jako výrobce
Společnost ALPINA byla úředně registrována jako výrobce automobilů Spolkovým úřadem pro motorová vozidla (Kraftfahrtbundesamt).

1981Soutěž Shell Kilometer Marathon
Časopis „auto motor und sport“ organizuje ekologickou rallye Shell Kilometer Marathon. I když se tehdy ještě třílitrovém autě moc nemluvilo, zvítězilo BMW ALPINA 318i ve své třídě se spotřebou 2,672 litrů na 100 km.

1979Dovoz vína
Burkard Bovensiepen zavádí ve společnosti ALPINA novou oblast podnikání – dovoz vína. Během pozoruhodně krátké doby získává ALPINA mezi své zákazníky téměř všechny špičkové restaurace a mnoho milovníků vína.
Partner společnosti ALPINA v Japonsku
Začalo úspěšné partnerství dovozu výrobků Alpina do Japonska – v roce 2016 dodala ALPINA do Japonska pětitisící vůz BMW ALPINA

1978Počítačem řízené zapalování
ALPINA představuje tři automobily plně vyvinuté ve společnosti ALPINA. Vůz BMW ALPINA B6 2,8 je BMW řady 3 s šestiválcovým motorem, uvedený na trh v době, kdy společnost BMW prodávala vozidla řady 3 pouze se čtyřválcovými motory. Vůz BMW ALPINA B7 Turbo, jehož základem je BMW řady 5, je nejrychlejším sedanem na světě. Model B7 Turbo Coupé se zařadil mezi nejvýkonnější kupé. Každý z těchto motorů ALPINA nové generace má plně elektronické počítačem řízené zapalování, jedinečné v motoristickém světě oné doby.

1977Předběžný konec závodní činnosti
Dieter Quester se stal mistrem Evropy ve třídě cestovních vozů za volantem BMW ALPINA 3,5 CSL po napínavých bojích s vysoce favorizovanými kupé značky Jaguar. Na konci této úspěšné sezóny se společnost ALPINA stahuje na desetileté období z oblasti závodů cestovních vozů, aby mohla věnovat veškeré úsilí vývoji okouzlujících silničních automobilů.

1975Partner společnosti ALPINA ve Švýcarsku a v Anglii
Ve spolupráci s vybranými partnery ze sítě prodejců BMW zahájila ALPINA vývoj oficiální německé prodejní sítě. Současně byli ustanoveni dovozci v Anglii a ve Švýcarsku.

1973Vítězství v motoristickém sportu
Derek Bell, Harald Ertl, Niki Lauda a Brian Muir přivážejí značkám ALPINA a BMW vítězství z Mistrovství Evropy cestovních vozů. Niki Lauda vytvořil za volantem lehkého kupé BMW ALPINA absolutní rekord cestovních vozů v šestihodinovém závodě na okruhu Nürburgring.
Ropná krize
Ropná krize otřásá automobilovým průmyslem. ALPINA odolává v této těžké době bez propouštění. Přispěly k tomu dva faktory: dobrá pověst společnosti a pružná reakce na potřeby trhu ze strany týmu zaměstnanců, kteří již tehdy byli neobyčejně svázáni se svojí firmou. ALPINA vyvíjí motory poháněné benzínem Normal, které jsou hospodárné a současně výkonné

1971Lehké kupé
ALPINA přesvědčuje BMW, že má-li být značka úspěšná v závodech cestovních vozů, potřebuje lehkou verzi automobilu BMW 3.0 CS. Společnost BMW svěřuje společnosti ALPINA vedení projektu BMW 3.0 CSL Coupé. Kola ALPINA CLASSIC s 20 paprsky se stala vzhledovým symbolem zapojení společnosti ALPINA do výroby sportovních strojů oficiálně nabízených BMW.

1970ALPINA vítězí
ALPINA vítězí v Mistrovství Evropy cestovních vozů, v klasickém 24hodinovém závodě ve Spa–Francorchamps i ve všech významných německých mistrovstvích: na okruhu, v závodech do vrchu i v rallye.

1968Závody cestovních vozů
ALPINA se zapojuje do závodů cestovních vozů – začátek jedinečného úspěšného příběhu. V letech 1968 až 1973 byli na výplatní listině společnosti ALPINA jako piloti závodních vozů například Derek Bell, Harald Ertl, James Hunt, Jacky Ickx, Niki Lauda, Brian Muir a Hans Stuck.

1967Obchodní značka ALPINA
Profil Obchodní název ALPINA získává na vážnosti a velikosti nově vytvořeným logem společnosti, které se stává současně ochrannou známkou a pečetí kvality.

1965Založení obchodní společnosti
Společnost ALPINA Burkard Bovensiepen KG založena dne 1. ledna 1965 ve městě Kaufbeuren. Má osm zaměstnanců.

1964Dvojitý karburátor Weber
Motory s dvojitými karburátory ALPINA vyráběné mladým studentem ekonomie a techniky v továrně jeho otce zaměřené na přesné strojírenství chválí nejenom odborný tisk, ale také společnost BMW a její legendární šéf prodeje Paul G. Hahnemann. BMW potvrzuje výjimečnou jakost těchto výrobků ALPINA tím, že přiznává vozidlům BMW se systémem ALPINA plnou tovární záruku.

1962Začátky
Burkard Bovensiepen zahajuje své působení v oblasti automobilového průmyslu vývojem dvojitého karburátoru Weber pro nové BMW 1500.