MOTORSPORT

ALPINA – tradice motoristického sportu 1968 – 2014

1968 - Začátek úspěchu

Motoristické závody jsou významnou součástí historie firmy ALPINA. ALPINA se začala účastnit závodů již krátce po založení společnosti. Základy působivých úspěchů značky ALPINA v motoristickém sportu položil zakladatel společnosti Burkard Bovensiepen svým působením v oblasti soutěží cestovních vozů. Proslulí a slavní závodní jezdci jako Derek Bell, Harald Ertl, James Hunt, Jacky Ickx, Niki Lauda, Brian Muir, Hans Stuck a Dieter Quester pilotovali s úspěchem závodní vozy ALPINA v mnoha sezónách. Po vítězství v mistrovství Evropy ukončila ALPINA v roce 1977 svou účast v závodech, aby mohla soustředit své zdroje na vývoj silničních automobilů. Její neúčast však netrvala dlouho a už po deseti letech se ALPINA znovu objevuje na scéně k radosti jak řidičů, tak i příznivců této značky při závodech Německého mistrovství cestovních automobilů (DTM). Ellen Lohrová, Andy Bovensiepen – syn zakladatele společnosti Burkarda Bovensiepena -, Fabièn Giroix, Peter Oberndorfer a Christian Danner dosáhli mnoha úspěchů v soutěžním voze BMW ALPINA M3 Group A. V roce 1988 se společnost ALPINA znovu stáhla z motoristických soutěží, aby zaměřila výrobní kapacity na vývoj svých silničních automobilů.

2009 - Návrat k závodům

Po více než 20 letech se společnost ALPINA v roce 2009 vrací na mezinárodní závodní dráhy se zcela nově vyvinutým závodním automobilem BMW ALPINA B6 GT3. V Evropě se v současnosti pořádají závody GT ve čtyřech třídách, od třídy GT1 čistokrevných závodních automobilů po třídu GT4 téměř sériově vyráběných vozů. Společnost ALPINA se rozhodla vstoupit do třídy GT3, což je třída silně upravených vozů velmi podobných základnímu vyráběnému modelu, s cílem vyvinout závodní automobil, který by lákal širokou paletu řidičů, od poloprofesionálních až po „platící piloty“. Třída GT3 se těší velké oblibě a v sezóně 2009 v ní bojovalo v řadě různých národních a mezinárodních soutěží 12 výrobců (například Audi, BMW, Porsche, Lamborghini, Aston Martin). 

Inženýři společnosti ALPINA v Buchloe vyvinuli na základě silničního výkonného modelu BMW ALPINA B6 S Coupé vůz BMW ALPINA B6 GT3. Po dokončení a homologaci modelu B6 GT3 získal v roce 2009 první dva vozy francouzský tým „Sport Garage“ a úspěšně závodil na Mistrovství Evropy FIA GT3 a ve francouzské soutěži Championnat de France FFSA a ve 24hodinovém závodě v belgickém Spa.

Společnost ALPINA v roce 2009 také závodila s vlastním továrním týmem a zúčastnila se mistrovství Evropy FIA GT3, německého mistrovství ADAC GT a dalších vybraných závodů, například některých dálkových závodů VLN a slavného 24hodinového závodu na okruhu Nürburgring.

Přes obvyklé „počáteční potíže“ a i když se jednalo o první závodní sezónu, dosáhl model B6 GT3 v roce 2009 řady velkých úspěchů: 4 vítězství, 9 startů z první řady a 625 kilometrů ve vedoucím postavení.

2010 - Podpora továrny týmům zákazníků

V roce 2010 nebyl tovární tým ALPINA sám na startovním roštu, ale soustředil se na podporu týmů zákazníků. Vedle francouzského týmu „Sport Garage“ byl na mezinárodních závodních tratích v roce 2010 zastoupen také nový tým zákazníka „s-bergracing“ z Rakouska. Tento tým z Altenmarktu obohatil s vozem ALPINA jak Mistrovství Evropy FIA GT3, tak také závody ADAC GT Masters. Rakouský tým byl během Masters několikrát na stupních vítězů a během závodního víkendu na okruhu Nürburgring si zajistil vítězství v obou závodech. Na základě získaných zkušeností inženýři z Buchloe vůz BMW ALPINA B6 GT3 po skončení sezóny dále vylepšovali a intenzivně pracovali na motoru, převodovce, podvozku a aerodynamice.

2011 - Vítězství v německém mistrovství GT3 v týmu Engstler Motorsport

Bývalý šampion ve třídě cestovních automobilů Franz Engstler vsadil v roce 2011 všechno na zdokonalené závodní auto z Buchloe a postavil na startovní rošt dva automobily LIQUI MOLY týmu Engstler, z nichž jeden měl podporu továrního týmu ALPINA. Hned v úvodním kole sezóny v Oscherslebenu o velikonočním víkendu dosáhl uvedený tým z Wiggensbachu startu z první řady, následovaného působivým vítězstvím start–cíl, a třetího místa v druhém závodě. Úspěšný příběh pokračoval v celé závodní sezóně a vyvrcholil mistrovským titulem Margaritise a Lunardiho ve voze BMW ALPINA B6 GT3 se startovním číslem 41.

2012 - Návrat továrního týmu ALPINA

Pro společnost ALPINA bylo věcí cti zúčastnit se bojů o obhajobu titulu v roce 2012. V sezóně 2012 závodů ADAC GT Masters se k Lunardimu ve voze BMW ALPINA B6 GT3 připojil Maxime Martin. Maxime je super rychlý, má mnoho zkušeností ze soutěží GT a několikrát zvítězil na mistrovstvích světa třídy GT1. Vůz B6 GT3 nebyl pro něho žádnou novinkou – řídil ho spolu s Claudií Hürtgenovou poprvé v německém Oscherslebenu v roce 2009 a okamžitě v něm vyhrál dvakrát za sebou závod ADAC GT Masters.

Ředitele společnosti ALPINA a šéfa její divize motoristického sportu Andyho Bovensiepena zvláště potěšilo obnovené partnerství s Maximem Martinem, který je úzce spojený s výrobcem exkluzivních automobilů z Buchloe, protože jeho otec Jean-Michel Martin je dovozcem značky ALPINA pro Belgii. Samotný vůz BMW ALPINA B6 GT3 byl na novou sezónu dobře připravený. Během zimní přestávky se odborníci zaměřili na jeho další vývoj a upravili mnoho drobností, aby se v sezóně 2012 mohl úspěšně postavit proti stále silnějšímu poli startujících, včetně řady nováčků, mezi nimiž byly týmy McLaren, Aston Martin a Chevrolet Camaro. Společnost ALPINA nakonec skončila na čtvrtém místě s vozem BMW ALPINA B6 GT3 v hodnocení týmů (138 bodů). V soutěži jezdců dosáhli Martin a Lunardi rovněž čtvrtého místa se 134 body.   

2013 - Zákazníci úspěšně závodí

Od roku 2013 již společnost ALPINA nemá na startovním roštu tovární tým, některé vozy BMW ALPINA B6 GT3 však úspěšně závodí v týmech zákazníků.