MOTORY

Motory

Všechny modely BMW ALPINA mají vyspělé moderní motory. Bez ohledu na to, zda je motor dieselový nebo benzínový, šesti nebo osmiválcový, vždycky zapůsobí vysokým výkonem a točivým momentem i výjimečnou účinností.

Společnost BMW, výrobce motorů par excellence, dodává základ ve formě vynikajících pohonných jednotek vybavených nejmodernějšími technickými zlepšeními, s velkým potenciálem výkonu a vlastnostmi umožňujícími snižování spotřeby paliva a emisí. Odborníci v továrně ALPINA využívají zkušeností a know-how nasbíraného za více než čtyřicet let vývoje pohonu vozidel a současně také svobody a pružnosti, kterou nabízí malosériová výroba, při vývoji výjimečných a vynikajících motorů pro širokou řadu modelů.

Jako výrobce exkluzivních automobilů má společnost ALPINA vlastní ultramoderní centrum pro vývoj a zkoušení a také velký tým vývojářů, inženýrů a specialistů. Proto se všechny motory a vlastně všechny komponenty hnacího ústrojí vyvíjejí a přísně zkoušejí, aby vyhověly nejtvrdším požadavkům, které jsou na ně kladeny, a aby podávaly v každé situaci výkon odpovídající veškerým jejich možnostem. Všechny motory samozřejmě odpovídají na celém světě nejnovějším a nejpřísnějším předpisům pro výfukové plyny a emise, ať už je to v Evropě, Japonsku nebo Kalifornii.

Osmiválcový válcový BITURBO benzínový (B7 Bi-Turbo / B5 Bi-Turbo)

Špičková technologie motorů BMW a rozsáhlé vývojové práce prováděné společností ALPINA umožňují zvýšení výkonu a točivého momentu motoru na zcela novou úroveň.

Nový 4,4litrový osmiválcový válcový motor s přeplňováním Bi-Turbo, přímým vstřikováním benzínu a technologií Valvetronic má působivý výkon 447 kW (608 k) mezi 5750 a 6250 ot/min, zatímco maximální točivý moment 800 Nm je k dispozici od 3000 ot/min.

Výkon tohoto vyspělého motoru se rozvíjí plynule a s působivou silou v celém rozsahu otáček za minutu. Vynikající odpověď na sešlápnutí plynu a vysoký točivý moment zajišťují, že se pokyny řidiče okamžitě převádějí na zrychlení pohybu vpřed dokonce i při nízké rychlosti motoru. Okouzlující nárůst výkonu automobilu se projevuje v každé situaci. Vedle hloubky odbornosti inženýrů společnosti ALPINA přispívá k výkonu motoru a jeho charakteristikám řada významných technických detailů – zvláště systém nasávání vzduchu, konfigurace mezichladiče a turbodmychadla a vysoký výkon chladicího systému.

Plnicí systém Bi-Turbo tvoří dvě speciálně vyvinutá turbodmychadla s twin-scroll turbínami a velkými koly kompresoru, umístěnými v osmiválcovém motoru. Tato konfigurace zajišťuje vysoce efektivní využití energie výfukového plynu i při nízkých rychlostech motoru, což má za následek rychlý nárůst síly, větší točivý moment při pomalých rychlostech motoru a výjimečnou celkovou odpověď motoru. Všechny komponenty systému nasávání vzduchu ALPINA – od tak zvaných přívodních vedení surového vzduchu až po pouzdra vzduchového filtru a potrubí pro přívod čistého vzduchu – jsou zkonstruovány s ohledem na maximální účinnost. Podobně využívá výkonný chladicí systém velkoobjemové chladiče a optimalizovaný systém chladicích trubek, navržený s ohledem na maximální průchodnost. Nepřímý systém mezichladiče plnicího vzduchu (vzduch/voda/vzduch) usnadňuje uplatnění krátkých cest při přívodu vzduchu – hlavní mezichladič plnicího vzduchu zásobuje dva velkoobjemové mezichladiče umístěné v blízkosti motoru. Spolu s dalšími externími chladiči systém zajišťuje termodynamickou stabilitu motoru V8 Bi-Turbo po celou dobu provozu, dokonce i při nejvyšším zatížení a vysokých okolních teplotách.

 

 

Šestiválcový BITURBO benzínový

Šestiválcový řadově uspořádaný motor o objemu 2979 cm3 s přímým vstřikováním a přeplňováním Bi-Turbo dosahuje působivého výkonu 324 kW (440 k) mezi 5500 a 6250 ot/min a maximálního točivého momentu 660 Nm při 3000–4500 ot/min. Tato obrovská síla ve spojení s výborně sladěnou osmirychlostní sportovní automatickou převodovkou zajišťuje za všech okolností okamžitou a snadnou odpověď motoru, což je důležitou součástí typického zážitku z řízení vozu ALPINA. Předpokladem toho je koncept zdvojeného turbodmychadla. Přináší výhodu rychlé odpovědi díky nízké setrvačnosti těchto turbodmychadel (v porovnání s jedním velkým turbodmychadlem) a současně umožňuje potřebný průchod vzduchu k dosažení maximálního výkonu. Reakce motoru a výkonnost se ještě dále vylepšují elektronicky ovládaným systémem by-pass ventilu. Speciálně navržená indukční vedení bez klapek vedou vzduch s minimálními ztrátami od nasátí prostřednictvím pouzdra vzduchového filtru k turbodmychadlům. Optimální využití potenciálu výkonu zajišťuje vysoce výkonné chlazení s velkoobjemovým mezichladičem a hliníkovými skříněmi s optimalizovaným průtokem. Specifické svíčky NGK a kovaná ocelová kliková hřídel patří mezi vnitřní vylepšení motoru uvnitř speciálně vytvořené hliníkové skříně klikové hřídele. Kombinovaná spotřeba motoru vybaveného funkcí Auto Start Stop a plně variabilním načasováním ventilů odpovídá u jednotlivých modelů normě ECE 7,9 až 8,4 l/100 km a emisím 180 až 192 g CO2 na 1 km.

 

 

Šestiválcový Diesel (D5 S)

Nové BMW ALPINA D5 S (S znamená „sportovní diesel“) má dosud nejvýkonnější dieselový pohon, jakým kdy byl automobil BMW vybaven. Třílitrový řadový šestiválec se třemi turbodmychadly a vysokotlakým vstřikováním common rail má působivý výkon 285 kW (388 k) v oblasti otáček mezi 4 000 a 5 000 ot/min. Maximální točivý moment 800 nM je k dispozici v oblasti mezi 1 750 a 2 650 ot/min.

Permanentní dvoustupňový systém plnění se třemi turbodmychadly zajišťuje pohotovou reakci na stisknutí pedálu plynu a dynamické zvyšování výkonu a zároveň maximální výkon. Systém má dva vysokotlaké stupně s proměnlivou geometrií turbíny a jeden nízkotlaký stupeň.

Výkon se zvyšuje plynule, bez námahy a na dieselový motor neobvykle dynamicky v celém rozsahu otáček. Částečně to umožňuje optimalizovaný přívod vzduchu se vzduchovými filtry snižujícími ztráty tlaku v celém systému. Motor tak může „volně dýchat“ a dosahovat vysokých otáček.

Vyšší výkon vyžaduje více chlazení. Vysoce výkonná chladicí jednotka nového BMW ALPINA D5 S je zkonstruovaná pro maximální účinnost. Velkoobjemové chladiče a optimalizované hadice pro chladicí kapalinu umožňují vysoký průtok. Nepřímé uspořádání mezichladiče zajišťuje sání vzduchu na krátké vzdálenosti. Primární chladič vzduch-voda umístěný před motorem napájí velkoobjemový mezichladič voda-vzduch. Další tři externí chladiče a chladič převodového oleje zaručují i při nejvyšším zatížení termodynamickou stabilitu.

Spotřeba paliva v kombinovaném cyklu měřená podle norem ECE činí 6,6 l/100 km a emise 174 g CO2/km. Nové BMW ALPINA D S je homologované podle nejnovější emisní normy Euro 6c. 

6VÁLCOVÝ BI-TURBO BENZÍNOVÝ MOTOR (B3)

3litrový řadový šestiválec nejnovější generace s přeplňováním Bi-Turbo, přepracovaným společností ALPINA, a chladicím systémem optimalizovaným podle výkonu nabízí působivou sílu. Každý detail hnacího mechanismu odráží vášnivou zapálenost inženýrů BMW a ALPINA pro vývoj.

Výkon o síle 340 kW (462 PS), který dodává motor v rozpětí od 5 500 do 7 000 ot./min, zajišťuje impozantní hnací sílu. Rezervy v síle se projevují rovnoměrně, zpětná vazba pedálu je příjemně přímočará a pocit sportovního výkonu je cítit po celé spektrum otáček. Maximální točivý moment 700 Nm je k dispozici v praktickém rozpětí od 2 500 do 4 500 ot./min. Výsledkem této oslnivé síly je suverénní sportovní zážitek z jízdy – na každé silnici, v každé zatáčce, jednoduše v každé jízdní situaci.

Pozoruhodná charakteristika výkonu a točivého momentu motoru s přeplňováním Bi-Turbo je založena na sofistikovaných řešeních detailů – zejména v oblasti turbodmychadla a chladicího systému. Kryty turbíny s optimalizovaným prouděním umožňují mimo jiné efektivní přeměnu energie z výfukových plynů na plnicí vzduch již při nízkých otáčkách. Optimalizace průřezů ve vedení nasávání vzduchu a velký tlumič hluku nasávání zajišťují charakteristickou radost z otáček a hnací sílu. Specifický chladicí systém ALPINA zajišťuje také při plné zátěži tepelnou stabilitu vysoce výkonného pohonu.

ALPINA navíc sází na nejmodernější technologii čištění výfukových plynů včetně částicových filtrů. Dle normy ECE  je naměřená spotřeba 9,8 l/100 km a 224 g/km CO2.*

*Předběžné údaje výrobce. Uvedené oficiální údaje o spotřebě paliva a emisích CO2 byly zjištěny podle předepsané metody měření VO (EU) 715/2007 v platném znění.